OKAZJA CZYNI ZŁODZIEJA” – PAMIĘTAJMY O TYM ZA KAŻDYM RAZEM KIEDY PARKUJEMY ROWER
Wakacje to czas wypoczynku wspólnie z rodziną czy znajomymi. Każdy z nas chętnie wsiada na rower korzystając z uroków lata. Jednak zdarza się, że kradzież jednośladu może zepsuć nam tą przyjemność i dlatego policjanci przypominają jak zabezpieczyć rower, aby złodziejowi utrudnić „pracę”.
Coraz chętniej aktywnie wypoczywamy jedni biegają, inni jeżdżą rowerem. Podczas wycieczki jednośladem, czasami musimy na chwilę pozostawiamy swój rower i zdarza się, że w pośpiechu nie zapinamy go. Jednak należy pamiętać, że nawet krótka chwila może wystarczyć złodziejowi, aby po naszej podróży pozostały tylko niemiłe wspomnienia. Każdego roku w okresie wiosenno-letnim policjanci otrzymują więcej zgłoszeń kradzieży rowerów, często pokrzywdzeni tłumaczą, że zostawili go „na chwilę” przed sklepem, urzędem, przed własnym blokiem lub na dłużej na balkonie czy klatce schodowej.
Powiedzenie „okazja czyni złodzieja” bardzo się tu potwierdza. W przypadku pozostawienia roweru, zwłaszcza nowego lub droższego, właściciel musi mieć świadomość, że złodziej wykorzysta każde ułatwienie.
Przypominamy !
Kiedy idziemy kupić rower zapytajmy sprzedawcę o możliwość dokupienia dobrego mechanicznego zabezpieczenia, jednak nie kierujmy się tylko względami finansowymi, należy zwrócić przede wszystkim uwagę aby zabezpieczenie rzeczywiście uniemożliwiło kradzież jednośladu. Nawet jeżeli nie są tanie to ich zakup jest wielokrotnie tańszy niż zakup nowego rower
- Kupując nawet najlepsze i najdroższe zapięcie musimy pamiętać, aby z niego korzystać. Nigdy nie pozostawiajmy nieprzypiętego roweru przed sklepem bądź innym miejscem ogólnie dostępnym!
- Nie przypinajmy roweru do krat bądź innych elementów stanowiących tylko element dekoracyjny budynku ponieważ zbyt cienką kratę, złodziej może zabrać wraz z rowerem.
- Nawet zostawiając jednoślad w piwnicy na balkonie czy klatce schodowej przypnij go do elementów na stałe przytwierdzonych do ściany, ale przede wszystkim zastanówmy się, czy jest to rzeczywiście dobrze zabezpieczone miejsce.
- Kiedy zostawiamy rower na klatce schodowej pamiętajmy, aby zamykać drzwi wejściowe i poprośmy innych mieszkańców bloku żeby też to uczynili
- Pozostawiając rower w miejscu ogólnodostępnym starajmy się zostawić go w miejscu monitorowanym np. obok kamery miejskiej.
- Zapiszmy numer ramy oraz inne numery nabite na rowerze, a także zróbmy mu zdjęcie. W przypadku kradzieży przekażemy te dane Policji, które ułatwią w odzyskaniu jednośladu.
- Jeżeli mamy możliwość ubezpieczmy swój rower od kradzieży
- Pamiętaj także, że łupem padają nie tylko rowery, ale także osprzęt przy nich pozostawiany, taki jak licznik, pompka czy zawieszone torby.
Jak przypiąć rower?
Nigdy nie przypinamy za samo koło ponieważ jego odkręcenie zajmuje kilkanaście sekund. Najlepiej przypiąć jednym z wybranych poniżej zapięć za koło, ramę i element na stałe przytwierdzony do ściany.
Linka - Jest to zazwyczaj stalowa pleciona, linka powleczona plastikową osłoną należy jednak pamiętać, że takie linki, nawet bardzo grube – są do przecięcia i to bardzo szybko ale za to przydają się do dodatkowego zabezpieczenia roweru, na przykład przypięcia kół.
Linka z tulejami - czyli tzw. steel-o-flex. Na stalową linkę nawleczone są metalowe tulejki, które utrudniają przecięcie linki jednak z takim zabezpieczeniem złodziej sobie poradzie bez problemu.
U-lock - Jest to stalowy pałąk, który należy przełożyć przez ramę oraz miejsce do którego chcemy przypiąć rower, stal ta jest odpowiednio utwardzana. Kupując to zapieńcie sprawdźmy czy zamek jest zabezpieczony przed podważeniem, a pałąk ma średnicę minimum 12 milimetrów
Łańcuch - Materiał z którego jest wykonany, różni się od tych sprzedawanych w sklepach na metry jego podstawową niedogodnością jest waga (nawet 4 kilogramy) jednak łańcuchem łatwiej przypiąć np. dwa rowery do nietypowej barierki.
Zabezpieczenia składane – jest dość elastyczne co pozwala na łatwiejsze przypięcie roweru niż U-Lock ale i lżejsze od łańcucha a przede wszystkim po złożeniu zajmuje mało miejsca jednak słabym punktem tego zabezpieczenia są nity łączące poszczególne panele.
Blokada na tylne koło roweru- stosowana zazwyczaj do rowerów miejskich, obejmuje ona obręcz oraz oponę i nie pozwala na odjechanie na rowerze oraz zabezpiecza przed kradzieżą koła. Tylko należy pamiętać, że jest to uzupełnienie innych zapięć.
Pamiętajmy !
Kradzież zabezpieczonego roweru trwa dłużej a przede wszystkim naraża złodzieja na zatrzymanie go na gorącym uczynku.