Aktualności

„Mamo, mój telefon się zepsuł…” to początek oszustwa

„Mamo, mój telefon się zepsuł. Napisz do mnie na (...)”. Tak rozpoczynającą się wiadomość, dostała 76-letnia mieszkanka Węgorzewa. Uwierzyła, że kontaktuje się z synem, który ma kłopot, ponieważ jego telefon wpadł do ubikacji i ma zablokowany dostęp do konta w banku. Chęć pomocy dziecku wykorzystał oszust naciągając kobietę na prawie 4 tysiące złotych.

Oszuści internetowi nie próżnują i w dalszym ciągu modyfikują swoje metody działania. Dlatego po raz kolejny policjanci przestrzegają przed fałszywymi wiadomościami wysyłanymi na telefony komórkowe.

Ta z pozoru niegroźna wiadomość może pozbawić nas wszystkich oszczędności. Głównym celem sprawców tego oszustwa jest zebranie jak największej ilości danych i wyłudzenie określonej sumy pieniężnej.

W czwartek (01.05.2025)  do węgorzewskich policjantów zgłosiła się 76-latka, która poinformowała funkcjonariuszy, że padła ofiarą oszusta. Z relacji zgłaszającej wynikało, że na jednym z komunikatorów otrzymała wiadomość „Mamo, mój telefon się zepsuł. Napisz do mnie na (...)”.

Jak zawsze w przypadku oszustw główną rolę grają emocje. Tym większe, im bliższa jest nam osoba „pokrzywdzona”. Do tego stopnia, że zainteresowanemu rodzicowi nie przyjdzie do głowy, by po prostu zadzwonić do dziecka na numer, z którego dotychczas korzystało. Po wykonanym przelewie okazuje się, że rodzice padli ofiarą oszustów.

Niestety kobieta  będąc przekonana, że pomaga właśnie synowi straciła 3999 złotych. Niczego nie podejrzewająca mieszkanka Węgorzewa wykonała dwa przelewy środków pieniężnych na wskazane przez oszusta konto.

Pamiętajmy! Cyberprzestępcy wysyłają do potencjalnej ofiary wiadomość za pośrednictwem komunikatora, podszywając się przy tym za córkę lub syna. Następnie prowadzą konwersację i informują rodzica, że ich telefon uległ uszkodzeniu i nie działa na telefonie aplikacja do bankowości elektronicznej. W kolejnym etapie oszust informuje, że musi dokonać zapłaty za zaległy rachunek lub nowy telefon komórkowy. Zapewnia, że całą sumę odda rodzicowi w późniejszym terminie. Aby uniknąć weryfikującej rozmowy telefonicznej oszust informuje rodzica, iż posiada stary telefon w którym nie działa mikrofon. Dzięki temu może uniknąć rozmowy sprawdzającej.

Policjanci wyjaśniają okoliczności tego zdarzenia i apelują o ostrożność. Pamiętajmy zanim komukolwiek przekażemy pieniądze, bądź wykonamy przelew skontaktujmy się telefonicznie z tą osobą, zweryfikujmy tę informację i upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa. W takich sytuacjach, nigdy nie działajmy pochopnie bo możemy stracić nasze oszczędności.

Pamiętajmy o zasadzie ograniczonego zaufania!

Powrót na górę strony