Kupił telefon ale go nie otrzymał - stracił kilkaset złotych
Do Komendy Powiatowej Policji w Węgorzewie przyszedł mężczyzna, który zgłosił, że jego syn został oszukany podczas zakupów przez internet. Kupił używany smartfon, a otrzymał żarówki samochodowe, nożyk do tapet i zepsuty powerbank. W ten sposób stracił kilkaset złotych. Po raz kolejny apelujemy o wzmożoną ostrożność podczas wszelkich transakcji online. Zalecamy sprawdzenie czy oferta nie jest fikcyjna, czytajmy komentarze i opinie o sprzedającym/kupującym.
W czwartek (10.04.2025 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Węgorzewie przyszedł mężczyzna, który zgłosił, że jego syn został oszukany podczas zakupów przez internet. 14-latek znalazł na jednym z portali ogłoszeniowych ofertę sprzedaży używanego telefonu komórkowego. Po kontakcie ze sprzedającym zamówił telefon, wybierając bezpieczniejszą metodę płatnośc i- za pobraniem. Paczka dotarła do kupującego w umówionym czasie, jednak zamiast telefonu otrzymał żarówki samochodowe, nożyk do tapet i zepsuty powerbank. 35-letni mieszkaniec Węgorzewa o sytuacji niezwłocznie poinformował policję. Apelujemy do mieszkańców o ostrożność w podobnych transakcjach.
Pamiętajmy:
• kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
• zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą,
• sprawdzajmy czy sklep, bądź osoba prywatna podaje swój adres i numer telefonu. Zweryfikujmy prawdziwość tych danych oraz rzeczywiste funkcjonowanie podmiotu gospodarczego,
• przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione,
• pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot, jeśli tylko pojawiły się wątpliwości co do wiarygodności sprzedającego warto umówić się na "odbiór osobisty" lub wybrać opcje płatności, nawet o parę złotych droższą, ale bezpieczniejszą "za pobraniem", jeżeli nie ma takiej opcji u sprzedającego niech wzbudzi to naszą czujność,
• nie dajmy się nabrać na „super promocje” – bardzo często niska cena jest tylko „haczykiem” na który oszuści „łowią” swoje ofiary.
Gdy doszło do oszustwa, należy:
• zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją: dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą,
• zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów,
• skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym,
• oszustwie poinformować najbliższą jednostkę Policji.