Uwaga! Kolejne oszustwa na BLIK i pracownika banku
Policjanci apelują - zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK lub wykonasz przelew bankowy, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Pomysły przestępców są najróżniejsze: twoje środki na koncie bankowym są zagrożone ich utratą, brak pieniędzy na powrót do domu, potrzeba naprawy auta, itp. Oszuści tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je w najbliższym czasie. Podają się za pracownika banku mówiąc, że musisz wykonać przelew bo za chwilę stracisz pieniądze.
W niedzielę (19.11.2023r.) oszust przełamał zabezpieczenia, uzyskał nielegalny dostęp do portalu społecznościowego i komunikatora 44- letniej kobiety. Wysyłał wiadomości, że potrzebuje 500 złotych, oczekując kodu BLIK. Do poszkodowanej zaczęli dzwonić znajomi i pytać ją czy faktycznie potrzebuje pieniędzy bo podejrzewają, że ktoś włamał się na jej konto społecznościowe. Niestety, syn kobiety nie zweryfikował wiadomości i podał kod blik, stracił 546,14 złotych.
Natomiast wczoraj (20.11.2023r.) mężczyzna podający się za pracownika banku poinformował 46- letnią kobietę, że za chwilę straci środki na koncie bankowym, żądał o niej zalogowania się i przekazania kodów zabezpieczających. Po nieudanych próbach oszust poprosił o kod BLIK. Mieszkanka Węgorzewa wygenerowała kod przez co straciła 1700 złotych.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Co radzi Policja? Przede wszystkim należy zachować czujność i rozsądnie podchodzić do wiadomości o pożyczenie pieniędzy.