Dbaj o życie! Zapnij pas!
Zapinanie pasów bezpieczeństwa powinno być zupełnie naturalnym odruchem. Jest to obowiązek prawny, a zapięcie pasów często ratuje życie. Jak kierowcy i pasażerowie podchodzą do zapinania pasów sprawdzali na drogach regionu policjanci z drogówki.
Jedna, zajmująca kilka sekund czynność, która powinna być automatycznym odruchem w momencie kiedy wsiadamy do auta- to właśnie pasy bezpieczeństwa są jednym z najskuteczniejszych środków ochrony przez powstawaniem obrażeń u kierowców i pasażerów, często mówiąc wprost- ratują życie. W momencie wypadku drogowego szanse na przeżycie są zdecydowanie większe gdy mamy zapięte pasy niż gdybyśmy ich nie mieli. Wciąż jednak wiele osób z niepojętych przyczyn ignoruje ten obowiązek, a to ma wpływ na wysoką śmiertelność wypadków samochodowych. Nadzór nad zapinaniem pasów to jedno z priorytetowych zadań policjantów. Tylko od początku 2015 roku policjanci ponad dwadzieścia razy przeprowadzili działania, podczas których sprawdzali jak z tego obowiązku wywiązują się zarówno kierowcy jak i pasażerowie, przyglądali się także w jaki sposób przewożone są dzieci.
Blisko tysiąc skontrolowanych pojazdów, prawie pięćset przypadków jazdy bez zapiętych pasów.
Wczoraj na drogach regionu policjanci skontrolowali prawie 1000 pojazdów. Podczas kontroli odnotowali 478 przypadków niekorzystania z pasów bezpieczeństwa. Prym w tej niechlubnej grupie wiedli kierowcy- ponad 340 z nich zignorowało ten obowiązek. 57 pasażerów podróżowało bez zapiętego pasa. Policjanci odnotowali 5 przypadków nieprawidłowego przewożenia dzieci.
Czym skutkuje zignorowanie pasa bezpieczeństwa?
Zgodnie z prawem nieużywanie pasów bezpieczeństwa w pojeździe może zakończyć się mandatem- kierowca może zostać ukarany mandatem w wysokości 100 złotych, będzie go też to kosztowało 2 punkty. Pasażerowie odpowiadają za siebie, a obowiązkiem kierowcy jest im przypomnieć o obowiązku zapięcia pasów. Jeśli mimo to zignorują jego przypomnienia to w momencie kontroli drogowej policjant może także na nich nałożyć mandat, co więcej wtedy i kierowca będzie mógł zostać ukarany za nieprawidłowe przewożenie pasażerów- 100 złotych i 4 punkty. Bardziej dolegliwa kara czeka tych, którzy w nieprawidłowy sposób będą przewozić dzieci- taka sytuacja może zakończyć się mandatem w wysokości 150 złotych, a konto kierowcy zasili 6 punktów.
By uniknąć mandatu czy dla własnego bezpieczeństwa?
Odpowiedź jest tylko jedna: pasy ratują życie, więc nie zapinamy ich dla uniknięcia mandatu. Robimy to dla siebie i wszystkich innych osób podróżujących z nami autem. Wciąż na polskich drogach zdarzają się bardzo drastyczne wypadki samochodowe. Połączenie nadmiernej prędkości, brawurowa jazda, czasem też alkohol a do tego niezapięte pasy skutkują tragedią. Warto pamiętać, że w autach nowszego typu system pasów bezpieczeństwa zintegrowany jest z systemem poduszek powietrznych. Zapięcie pasa uzbraja poduszkę. Czasem z niezrozumiałych przyczyn kierowcy i pasażerowie chcą „ oszukać” i np. zapinają pas za swoimi plecami. W momencie zderzenia człowiek najpierw z dużą siłą trafia w poduszkę, następnie z ogromną siłą zostaje odrzucony do tyłu. To wręcz śmiertelnie niebezpieczne zachowanie.
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa spoczywa na wszystkich osobach w aucie. Tak samo pasażerowie jak i kierowcy powinni zapinać pasy bezpieczeństwa po pierwsze – dla własnej ochrony, po drugie – leży to w interesie innych współpasażerów. Gdyby doszło do wypadku samochodowego, osoba jadąca bez pasów siłą uderzenia mogłaby wręcz zabić innych.
Odstępstwa od reguły.
W ustawie Prawo o ruchu drogowym wymienione są osoby, które zwolnione są z obowiązku używania pasów bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
1) osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
2) kobiety o widocznej ciąży;
3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;
4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;
6a) żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności ochronnych;
7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim;
10) dziecka w wieku poniżej 3 lat przewożonego pojazdem kategorii M2 i M3;
11) dziecka przewożonego na zasadach przewidzianych w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1138, z późn. zm.6).