Region: Jest efekt wprowadzenia nowych przepisów. Kierowcy zdjęli nogę z gazu
Po tygodniu obowiązywania nowych przepisów ruchu drogowego można śmiało stwierdzić, że kierowcy w terenie zabudowanym jeżdżą znacznie wolniej. To dobra wiadomość dla pieszych, którzy w konfrontacji z rozpędzonym autem nie mają żadnych szans. O konsekwencjach zbyt szybkiej jazdy na Warmii i Mazurach przekonało się już 24 kierowców, którzy stracili w ten sposób prawo jazdy. Badania opinii społecznej pokazują jednoznacznie, że większość Polaków popiera natychmiastowe odbieranie kierowcom prawa jazdy za rażące naruszenie przepisów.
Przekroczysz prędkość o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym – stracisz prawo jazdy
Od 18 maja obowiązują nowe przepisy ruchu drogowego. Zgodnie ze zmianami kierowcom, którzy przekroczą dozwoloną prędkość o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym, prawo jazdy zostanie odebrane bezpośrednio przez kontrolującego ich policjanta. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, 3 miesięczny okres, będzie przedłużony do 6 miesięcy. Jeśli kierowca w tym czasie i tak zdecyduje się wsiąść „za kółko”, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem. Aby je odzyskać trzeba będzie spełnić wszystkie wymagania stawiane osobom, które po raz pierwszy ubiegają się o prawo jazdy.
O konsekwencjach zbyt szybkiej jazdy na Warmii i Mazurach przekonało się już 24 kierowców, którzy stracili w ten sposób prawo jazdy.
Jak pokazują policyjne statystyki, po krótkim, bo tygodniowym czasie od momentu wejścia w życie zmian, bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwo pieszych na drogach Warmii i Mazur, uległo poprawie. Od 18 maja do 24 maja na drogach, w terenie zabudowanym doszło do 5 wypadków drogowych najechania na pieszego. Nikt nie zginął a jedynie 5 osób zostało rannych. Policjanci odnotowali także tylko jedną kolizję z pieszym. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, sytuacja bezpieczeństwa pieszych w naszym regionie poprawia się.
Zdarzenia drogowe z najechaniem na pieszego na terenie województwa |
|||||||||
|
Najechanie na pieszego |
Liczba Wypadków |
Liczba Zabitych |
Liczba Rannych |
Liczba Kolizji |
||||
|
Rok |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
Ogółem |
|
12 |
5 |
2 |
0 |
10 |
5 |
5 |
1 |
|
Obszar niezabudowany |
6 |
|
1 |
|
5 |
|
0 |
|
|
Obszar zabudowany |
6 |
5 |
1 |
0 |
5 |
5 |
5 |
1 |
Dane statystyczne od 1 stycznia do 24 maja za rok 2014 i 2015.
Najechanie na pieszego z winy kierujących |
Liczba Wypadków |
Liczba Zabitych |
Liczba Rannych |
Liczba Kolizji |
|||||
Rok |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
|
|
74 |
63 |
9 |
2 |
74 |
66 |
53 |
46 |
|
„Po wprowadzeniu nowych regulacji prawnych zauważalna jest mniejsza liczba zdarzeń drogowych, również tych ze skutkiem śmiertelnym, a szczególnie w zakresie popełnianych błędów przez kierujących wobec pieszych. W naszym odczuciu, zmniejszeniu uległa prędkość poruszania się pojazdów w terenie zabudowanym, co powoduje że manewry wykonywane przez kierowców w miejscach przejść dla pieszych są prawidłowe i nie zagrażają bezpieczeństwu pieszych.”- informuje mł. insp. Robert Zalewski Naczelnik Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie.
Liczba 24 zatrzymanych uprawnień do kierowania pojazdami za przekroczenie prędkości o 50+ w obszarze zabudowanym, świadczy o tym, że ewidentnie tylko ci kierujący, którzy decydują się na rażące łamanie obowiązujących przepisów ruchu drogowego, tracą prawo jazdy.
Głos mieszkańców, ORBRD, WORD,
Badania opinii społecznej pokazują jednoznacznie, że większość Polaków popiera natychmiastowe odbieranie kierowcom prawa jazdy za rażące naruszenie przepisów (MSW).
Zmiany popiera również Sławomir Kałwianiec olsztyński taksówkarz a zarazem członek Obywatelskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. ORBRD istnieje od 2011 r. i skupia aktywnych mieszkańców Olsztyna zainteresowanych działaniami na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. ORBRD ze szczególną uwagą podchodzi do tematu niechronionych uczestników ruchu”. Jak mówi Sławomir Kałwianiec kierowca, który kilkanaście lat zawodowo jeździ ulicami miasta – „Jestem zwolennikiem wolnej jazdy po mieście. Nowe przepisy spowodowały to, że nagle kierowcy zaczęli zauważać swoją nadmierną prędkość. Jest efekt tych zmian i to mnie cieszy”.
„Wprowadzone zmiany w zakresie sankcji związanych z przekraczaniem dopuszczalnej prędkości poruszania się na obszarze zabudowanym niewątpliwie przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Świadomość dotkliwości i nieuchronności kary, a konkretnie pozbawienie na 3 miesiące możliwości prowadzenia pojazdu w wyniku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h - już po stwierdzeniu takiego naruszenia przez kontrolującego policjanta - będzie skutecznie oddziaływało na wyobraźnię kierowców, a tym samym na ich zachowania na drodze”.- mówi Marcin Kiwit Egzaminator Nadzorujący WORD Olsztyn.
Piesi i ich bezpieczeństwo
Zdarzenia drogowe z udziałem pieszych są często bardzo tragiczne w skutkach - już przy prędkościach pojazdu rzędu 20-30 km/h pieszy jest narażony na poważne konsekwencje. Przy prędkości 50 km/h, pieszy ma około 50 proc. szans na przeżycie, ale już przy prędkości około 80 km/h jego szanse na przeżycie są bliskie zeru.
Paradoksalnie „ zebra” – nie daje gwarancji 100% bezpieczeństwa.
Nie bez kozery piesi nazywani są niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. W trakcie "zderzenia" z pojazdem nie chroni ich nic. Natomiast kierowcy i pasażerowie mogą liczyć na pasy, poduszki powietrzne, itp. Pieszego chroni tylko jego własny zdrowy rozsądek oraz odpowiednie zachowanie.
Proste, „ dziecinnie łatwe” zasady pomogą
„W lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo”- zasada, którą wpajamy dzieciom od najmłodszych lat a często ignorowana przez dorosłych- warto rozejrzeć się, zanim wejdziemy na przejście dla pieszych.
„Zasada ograniczonego zaufania”- to, że pieszy widzi kierowcę , nie oznacza wcale, że kierowca zauważył także pieszego. Warto stosować zasadę ograniczonego zaufania także będąc pieszym. Jeśli nie mamy pewności, że kierowca zamierza się zatrzymać, nie wchodźmy na przejście.
Nagrania z przekroczeń prędkości z Ostródy i Kętrzyna