Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kolejny raz ostrzegamy - uwaga na fałszywych kupujących na portalach internetowych

Kolejna metoda oszustów zbiera plony. Tym razem podszywają się pod osoby kupujące na popularnej platformie sprzedażowej. Przestępcy wysyłają do sprzedających informację, że chcą zakupić dany towar i następnie przekazują link, dzięki któremu rzekomo będzie możliwe otrzymanie zapłaty za zbyty towar. Sprzedający musi tylko podać numer swojej karty, aby pieniądze mogły wpłynąć na konto. I tu właśnie jest haczyk. Oszuści wchodzą w posiadanie danych, które następnie umożliwiają im dokonywanie transakcji na szkodę sprzedającego.

Choć ciągłe przypominanie o tym, aby uważać podczas internetowych transakcji może brzmieć jak banał, to jednak wcale nim nie jest. Pomimo tego, że cały czas w telewizji, na internetowych portalach czy mediach społecznościowych krążą informacje o osobach, które wpadły w pułapkę zastawioną przez oszustów, to niestety cały czas nie wszyscy zdają sobie sprawę z istniejących zagrożeń. A wówczas mogą stracić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Do funkcjonariuszy węgorzewskiej komendy zgłosił się mężczyzna, który w bardzo podobny sposób stracił blisko 4 tys. złotych. 37-latek oferował do sprzedaży za pośrednictwem serwisu rękawiczki motocyklowe warte 80 zł. Poprzez aplikację skontaktowała się z nim osoba, która była zainteresowana kupnem wystawionego przedmiotu. Rzekomy kupca poinformował sprzedającego, że już dokonał zakupu i nawet zapłacił za produkt. Mieszkaniec Węgorzewa, otrzymała link łudząco podobny do prawdziwej witryny. Następnie został poproszony o podanie numeru swojej karty płatniczej, na którą miały wpłynąć środki za zakupiony towar. Później został przekierowany na stronę swojego banku, gdzie musiał się zalogować, co uczynił.  Już po chwili zauważył, że padł ofiarą oszustwa, ponieważ z jego konta ubyło blisko 4 tys. zł.  

Przestępcy zaangażowani w oszustwo są bardzo dobrze przygotowani. Przekazywane przez nich linki często przypominają odnośniki do prawdziwych stron, a różnice są prawie niedostrzegalne. By być bardziej wiarygodnymi wykorzystują także znaki firmowe platform sprzedażowych, ale też firm świadczących usługi pocztowe i kurierskie. Dlatego za każdym razem powinniśmy dokładnie weryfikować strony internetowe, z których korzystamy. Nie powinno się klikać w linki otrzymane od nieznanych osób. Jednak najgorszym błędem jest przekazywanie danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej, czy właśnie informacji zapisanych na karcie płatniczej. Wówczas oszuści bez problemu mogą wejść w posiadanie naszych pieniędzy, których odzyskanie jest bardzo trudne.

Pamiętajmy !

  • Kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego
  • Zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to policji szybko go ująć.
  • Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych, sprawdzając opinie oraz komentarze
  • Sprawdzajmy czy sklep podaje swój adres i numer telefonu, ponieważ w razie jakichkolwiek pytań, możemy tam zadzwonić.
  • Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki „https”. Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze,
  • Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, ponieważ telefony pochodzące z kradzieży sprzedawane są zazwyczaj bez ładowarki i dokumentacji.
  • Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi
  • Pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za  wybrany przedmiot. Jeśli tylko pojawiły się wątpliwości co do wiarygodności sprzedającego warto umówić się na "ODBIÓR OSOBISTY" lub wybrać opcje płatności, nawet o parę złotych droższą, ale bezpieczniejszą "ZA POBRANIEM".
  • Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności zamówiony towar do nas nie dotrze lub dostaniemy zamiast produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na policję na numer 112.

Zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.

Powrót na górę strony